Problem med konventionell utvärdering
"Jag vill att det skall låta som i verkligheten" kanske du tänker?
Problemet är bara att ingen vet exakt hur just den typen av mikrofon
egentligen låter, eller den valda typen av mikrofonförstärkare och
AD-omvandlare. Man har bara hört hur det låter genom monitor -högtalarna
som man naturligtvis inte heller vet hur dom egentligen låter! Oftast
har du inte heller hört exakt den gitarren på det avståndet i just
det rummet! Man kan naturligtvis "bestämma" att en viss skiva är
"riktigt" inspelad och att vanliga skivor är felaktiga! Allt beror
på vilken världsbild man vill ha! Vi på Tonläget anser inte att en
skiva är riktig eller felaktig - vi ser den som ett konstverk, som
det är vår uppgift att förmedla så att verket får den funktion
det skall ha! Vi ser inte själva ljudkaraktären som den viktiga
"sanningen" utan vi anser att meningen med musiken är själva
poängen.
Dessa punkter skiljer sig mycket från vad man ofta talar om i t.ex
HiFi-tidningar. Det närmaste är väl att man talar om "klang" - Men
då oftast i ett "avmusikaliserat" perspektiv utan tanke på musikalisk
harmoni (typ: ljust, mörkt, fylligt, nasalt, burkigt osv)
Hur lyssnar man?
När vi talar om rytm, klang/harmonier, och melodi så kan
lyssnandet vara mer eller mindre känslomässigt kontra
intellektuellt. En optimal kombination av de båda skulle
vi kanske kunna kalla för ett "intelligent lyssnande"?
Ett intelligent lyssnande engagerar nog stora delar av
vår mentala kapacitet, medan det vanliga HiFi-testandets
analytiska sätt att lyssna på detaljer i ljudet
förmodligen bara utnyttjar kanske 10%, och är
ett ganska ointelligent sätt att lyssna i jämföresle?
Det bästa sättet att utvärdera ett HiFi-system är att
lyssna på precis samma sätt som du gör när du lyssnar
på musik normalt. Detta är kanske inte så lätt,
så i praktiken är bästa sättet troligen
att använda någon av följande två metoder:
En metod...
Vi anser att ett bra sätt att utvärdera ett HiFi-system är
att fråga sig just hur rytm, harmonier, och melodin förmedlas.
De flesta är så pass musikaliska att man enkelt hör när t.ex
rytmen blir mer rätt, eller när sången och basgången stämmer bättre,
eller när det blir ett bättre samspel mellan musikerna. Dock har
många ett dåligt musikaliskt självförtroende från början, innan man
har upptäckt att man är mycket mer musikalisk än de flesta stereoanläggningar.
All musik följer inte heller "reglerna". Ibland skall det inte vara
helt harmoniskt, olika musik har olika fri "tajming" osv. Men om man
spelar ett antal olika musikstycken och t.ex jämför två apparater blir
det i de flesta fall uppenbart att den ena apparaten "spelar musiken"
mer riktigt!
En ännu enklare metod...
Vad det egentligen handlar om är att vi inne i vårt eget huvud skall
kunna återskapa eller härma det vi hör, annars har vi faktiskt inte
hört eller förstått själva budskapet eller innebörden. Ju bättre ordning i återgivningen -
desto lättare för oss att själva spela musiken inne i vårt eget huvud.
Detta gäller inte bara melodistämman utan hela musiken! Det kanske
även handlar om att få rytmen i blodet...
Notera att en modell eller metod som de ovan bara är ett verktyg - den
är inte "sanningen" om hur man skall lyssna på musik!!! Dock
ligger dessa metoder MYCKET närmare det naturliga sättet att lyssna på musik än
att t.ex lyssna på hur "diskanten låter".
|